Ybl-okosságok az Ybl-ös hallgatóknak

Segítség a ZH-khoz, megoldókulcs a nehezebb rajzfeladatokhoz, képanyag a vizsgákhoz.

HELYSZÍN ORGANIZÁCIÓS TERV



ORGANIZÁCIÓS TERV:

Tartalmaznia kell: 
  • a terv neve, helyszín megnevezése, készítő, dátum, stb.
  • a környezet (utca, járda, zebra)
  • telekhatár + körbekerítés fajtája
/amennyiben a körbekerítés eltér a telekhatártól, úgy mindkettőt jelölni kell/
  • kapu(k) 
  • közlekedési lehetőségek a munkaterületen (egysávos-kétsávos út kavicsterítéssel)
  • felvonulási konténerek
  • közművek az utcán és ezek bekötései és vonalvezetése a telken
  • a tervezett épületkörvonalai /ha van, akkor a meglévő épület körvonalai is/
  • a terepen elhelyezett torony/autódaru helye és annak hatósugara.
  • tárolóhelyek, depóniák
  • a leendő munkagödör széle
  • lehajtó rámpa helye a leendő munkagödörbe
  • szemét és veszélyes hulladék-tároló konténer
  • kótázások, épületmagasságok
  • vezérgépek tervezett helyei
  • jelmagyarázat
  • megjegyzések
Amit tudni kell:
  • A környezethez tartozik: az utca, a járda, a közművek vonalvezetése és aknái, a környező kerítések, épületek. Ezeket mind fel kell rajzolni és be kell méretezni!
  • A munkaterület körbekerítése: Ideiglenes kerítéssel, amely dróthálós kerítés vagy OSB lapokból összeszerelt merev vázas lehatárolás (általában az utóbbit alkalmazzák). Állandó kerítés, ahol a telekhatáron állna az ideiglenes kerítés és és ez nem rongálódik meg az építkezés ideje alatt.
  • Kapu: Biztosítani kell be- és kijáratot, ez lehet ugyanaz a kapu, de ha a hely elegendő, úgy az utat egyik kapun be, a másikon ki vezethetjük. A kapu nem lehet kisebb, mint a munkaterületen létrehozott útvonal szélessége! Általában rá is kell hagyni 1-1 métert, hogy a tehergépkocsik könnyebben fordulhassanak be a területre.
  • Belső utak: Lehet egy vagy több rétegű, ez teherbírástól függ. A többrétegű útvonal felépítése alulról felfelé: Ki kell ásni kb. 40-50cm mély útsávot! Aztán ebbe jön a 20-30cm zúzottkő terítés, erre pedig 10-15cm kavicsterítés. Ha a gépek saras, földes területről hajtanak ki az utcára, akkor kerékmosót is létre kell hozni!
Kerékmosó: A zúzottkő terítésre geotextíliát helyeznek, erre beton-útpanel kerül kb. 15m hosszan (mint egy teherautó hossza). Az ut mentén mindkét oldalon árkot hoznak létre, ebbe belehúzzák a geotextíliát, hogy ide vezesse a lefolyó vizet. Vízzel slagból emberek mossák a teherautókat és munkagépeket.
Egyetlen kapu esetén két sávos utat kell létrehozni, ennek szélessége 6-7m, hogy két jármű kényelmesen elférjen egymás mellett. A területen a tehergépkocsik megfordulásának helyet kell adni, ennek és a többi kanyarnak is adott minimális sugara van: az útközép sugara 12-15m
Két kapu esetén elég egy sávos utat kialakítani, a lerakodáshoz azonban biztosítani kell leálló(ka)t, ezek hossza minimum 15m és úgy kell kialakítani, mint egy buszmegállót, vagyis beálláshoz 15m-t, kiforduláshoz 8-10m-t kell biztosítani!
Az út mentén legyenek elhelyezhetők a depóniák!
Az út mentén létesíteni kell személygépkocsi parkolót az építésvezetőnek, a művezetőnek, egy-két munkásnak (kisbusz), ügyfeleknek és az ellenőrnek, ha tárgyalás vagy bejárás van.
  •  Felvonulási konténerek:
Elsők között kerül elhelyezésre az őrház (konténer) a kapu(k) mellett. Lehet helyet hagyni a kutyának is.
Konténert kell biztosítani a következőknek (zárójelben a konténerek száma áll):
építésvezető, illetve az elsősegély nyújtó hely (1)
művezető, irodák és a tárgyaló (2 összenyitva)
étkező, konyha, melegedő (1-2 létszámfüggő)
öltözők, mosdók (1-2 létszámfüggő)
zuhanyzó (1-2 létszámfüggő)
szakipari konténerek (szakipartól függ)
  •  Közművesítés: A területre ideiglenes bekötéseket kell kiépíteni!
Víz bekötés: közvetlenül a kerítésen belül, attól max. 1m-re aknában elhelyezett vízóra. Innen továbbvezetve a szükséges vizesblokk-konténerekhez és nyílt területi vízcsap(ok)hoz.
Csatorna bekötés: Ugyanaz, mint a víz, csak nem kell mérőóra, csak szerelőakna (opcionális) és nem kell a konténereken kívül máshová elvezetni.
Áram: A kerítésen belül, attól max. 1m-re villanyszekrénybe kötve !!!főkapcsolóval!!! és biztosítékokkal! Innen lengőkábellel oszlopokon vagy fán-kerítésen vezetve, sérüléstől védetten, a földön vezetve nem kedvező, de ha az úton kell átvinni, akkor a földre helyezve, mellette két deszkapalló, hogy védve legyen a sérüléstől, megszakadástól.
Hogyan rajzoljunk:
A rajzolás sorrendje nagyjából az előző felsorolás szerint követendő, így minden fázis és elhelyezés végiggondolható.
  •  A telekhatár nem feltétlenül azonos az építési terület lehatárolásával. Ha a szükséges területet lekerítjük, az már elég.
  • Fel kell rajzolni a környezetet: tehát az utcát, a szomszédos épületeket, a közműveket, a járdákat.
    • Járdavonal azért kell, mert a kaput nem érdemes bukkanóra tenni, tehát nem a járdára tervezzük.
    • Szomszédos épületek azért kellenek, mert a daru hatósugarába beleeshetnek, ez befolyásolhatja a daru magasságát, anyagmozgatási területét.
    • Közművek vonalai a bekötések miatt kellenek.
  • Minden kaput őrizni kell! Létesíthetünk két bejáratot (egyiken be, másikon ki), de ebben az esetben mindkettőt őriznie kell valakinek. Ez kis többletköltség.
  • Mielőtt bármit felrajzolnánk, jelöljük ki a tervezett épület körvonalait, sőt még könnyebb, ha a következő fázis munkagödrének kontúrjait is a tervlapra helyezzük! Így sokkal könnyebben elhelyezhetünk mindent a területen.
  • Az építésvezetőnek, a művezetőnek és a munkásoknak biztosítani kell konténereket. Ezeket célszerű telekhatáron elhelyezni úgy, hogy a kerítéstől maradjon minimum 0,5m hely. Ez azért kell, hogy a kutya körbe tudja jári a területet :) , persze azért is fontos, hogy a kábeleket el tudjuk vezetni a konténerek mögött, ami hasznos, mert így védett helyre kerül.
Konténereket megfelelő mennyiségben biztosítani kell, ezeknek a számát, formáját segédletekből meg lehet tudni, de később kitérünk rá.
Az építési területre be kell vezetni a közműveket: víz, csatorna, villany. Ezeknek a telken belüli ideiglenes vonalvezetését is fel kell tenni a tervlapra! Víz és csatorna kell a mosdó-, konyha- és zuhany konténerekhez, a vizet még külső csaphoz is el kell vezetni! Villannyal az egész területet el kell látni. Az elektromos áram elosztását osztódobozokkal oldják meg, ezeket is fel kell rajzolni! Mindenutcáról történő bekötésnél egy-egy mérőórát telepítenek, rendszerint aknába. Ezt is jelölni kell. Az aknák, illetve bekötő trafódobozok a kerítéstől 1m-re a kerítésen belül kerülnek elhelyezésre.
  • Ki kell jelölni a gépek teherhordási útvonalát! Ez leginkább a tehergépocsikra vonatkozik, ritkán jelölik más munkagépek útját.
Az utat célszrű a kaputól két sávosan vezetni, ha csak egyetlen kapu van. (Két vagy több kapu esetén a közlekedést az egyik kapun be és a másikon ki érdemes tervezni.) Ha egy kapunk van, akkor az építési területen meg kell tudni fordulniuk a munkagépeknek, teherautóknak. Ehhez fordulót kell kialakítnai. Minden kanyar közepes sugara minimum 13-15m.
Az út általában kavics terítéssel vagy előregyártott betonpallókkal készül. A kavics terítést nem szórják közvetlenül a földre, előbb kb. 40 cm mélyen kiszedik a földet, ide öntik és itt terítik el a zúzott követ kb. 25 cm vastagságban, és erre jön a kavics terítés 15 cm vastagon. Ezt egy vibrohengerrel összetömörítik.
  • Helyezzük el a depóniákat, lehetőség szerint mindet a tervezett daru hatósugarán belül, valamint könnyen megközelíthető helyen, rend szerint a közlekedő útvonal mentén. Organizációs tervnél nem kell külön megnevezni a depóniákat, elég csak anyagtároló depóniát írni a tervlapra.
  • Rajzoljuk be a darut, ha lesz. Ez lehet toronydaru, autódaru. Minden esetben ábrázoljuk a hatósugarat és írjuk rá a sugár nagyságát!
  • Megmutathatjuk a vezérgépek helyét is, ezzel nem minden kivitelező ért egyet.
  • Szükség van hulladék- és veszélyes hulladék-tárolóra. Ezek sima, felül nyitott konténerek, általában nem is kölcsönzött, hanem helyszínen lécekből összeeszkábált tárolók. Tervlapon szimplán egy téglalappal jelölhetők.
  • Méretezés mindenhová kell:
    • A telekhatárok
    • A tervezett épület határai
    • A kavicsterítéses út szakaszhosszai, kanyarok sugara, méretei
    • A toronydaru helye és távolsága általában atelekhatárhoz képest
    • Utca, járda méretei, közművonalak elhelyezkedése a telekhatárhoz képest.



Íme egy példa organizációs tervre (persze ez nem tökéletes, csak a mihezképest miatt tettem fel):


TERV MEGNYITÁSA




Weblap látogatottság számláló:

Mai: 18
Tegnapi: 12
Heti: 71
Havi: 427
Össz.: 96 381

Látogatottság növelés
Oldal: org
Ybl-okosságok az Ybl-ös hallgatóknak - © 2008 - 2024 - ybl-okossagok.hupont.hu

Ingyen weblap készítés, korlátlan tárhely és képfeltöltés, saját honlap, ingyen weblap.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »